Ports de la Generalitat

Calvet: “Preveiem que els ports de Palamós i Roses arribin als 60.000 passatgers de creuer per primera vegada”

Divendres, 29 març 2019

  • Els dos ports de la Costa Brava rebran al llarg de la temporada 2019 10 companyies de creuer, 54 escales, amb un impacte econòmic estimat de 4,3 milions d’euros al territori
  • Palamós espera 54.000 passatgers i 46 escales de creuer de 9 companyies, on destaca la britànica Marella Cruises amb 26 escales
  • El conseller ha dit que “lamentem i critiquem que l’Estat no doni resposta” al projecte de què disposa el Govern de la Generalitat per fer del port de Palamós frontera exterior Schengen
  • Roses preveu l’arribada de 6.000 passatgers, 4 companyies i 8 escales de creuer, amb l’estrena de les navilieres Crystal i Windstar

Els ports de Palamós i Roses  preveuen rebre 60.000 passatgers a la Costa Brava al llarg de la temporada 2019, el que suposa un increment conjunt del nombre de passatgers del 18%. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha anunciat aquesta nova xifra rècord, en la presentació de la temporada d’enguany que ha tingut lloc avui divendres al port de Palamós. En l’acte, també han participat l’alcalde de Palamós, Lluís Puig; l’alcaldessa de Roses, Montserrat Mindan; els presidents de les cambres de comerç de Palamós i Girona, Xavier Ribera i Domènec Espadalé, així com el President de Ports de la Generalitat, Isidre Gavín, i el gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez.

Aquesta serà la tercera temporada consecutiva en creixement de turistes als dos ports. El 2018 van créixer un 13% i el 2017, un 7%. Pel que fa a escales, se n’esperen un total de 54, les mateixes que la temporada anterior. El 2019 visitaran els dos ports de la Costa Brava 10 línies de creuers de les quals un 70% són de luxe i d’altra banda, es preveu que el 87% dels turistes viatgin amb companyies de categoria estàndard, xifres que reforcen la promoció feta amb Costa Brava Cruise Ports. Pel que fa a la procedència dels passatgers, un 77% seran del Regne Unit, un 11% de l’Amèrica del Nord i un 3% d’Alemanya.

El conseller Calvet ha remarcat que la temporada de creuers s’inicia “el pròxim 8 d’abril i s’allargarà fins al 28 d’octubre, cinc mesos que ens permeten desestacionalitzar aquesta activitat i oferir un servei de qualitat, ja que evitem concentrar el trànsit de creuers en els mesos d’estiu”. Paral·lelament, el conseller ha ressaltat que “el millor any en passatgers es traduirà en un impacte econòmic estimat de 4,3 MEUR, segons un estudi de l’Associació Internacional de Línies de Creuers, que estima que cada passatger que desembarca gasta una mitjana de 62 euros i cada tripulant, 23”. A més, s’han d’afegir 6 euros per passatger per la despesa vinculada al vaixell en concepte de serveis portuaris. El gerent de Ports de la Generalitat ha remarcat que “els ports de Palamós i Roses i la destinació turística aposten per oferir serveis de qualitat i per tenir un creixement sostenible en l’activitat de creuers”.

Aquest any, Palamós i Roses compartiran línies de creuer com ara, Marella Cruises, Seadream Yacht Club i Windstar Cruises. A més, els creuers Marella Discovery 2 i Seadream I faran escala als dos ports. La companyia britànica Marella Cruises portarà entre Palamós i Roses un total de 29 escales, és a dir, el 54% de la temporada.

Quant a excursions, es preveu que les més sol·licitades siguin als pobles medievals (Pals i Peratallada), Tossa de Mar i Girona. Les enquestes realitzades als turistes de creuer sobre aquesta matèria mostren que el dia de l’escala el 76% de passatgers es queda a Palamós i a Roses, atès que alguns van d’excursió al matí i a la tarda visiten la població.

Palamós referma el seu lideratge i creix un 18% en passatgers

El port de Palamós preveu rebre 54.000 passatgers, amb un increment del 18% en passatgers i 46 escales, les mateixes que l’any anterior. Així, Palamós preveu batre novament un rècord de passatgers per tercer any consecutiu. Aquestes dades refermen i impulsen el lideratge d’aquest port en matèria de creuers a la Costa Brava i li donen projecció internacional en aquest mercat. A Palamós destaquen les novetats següents:

  • La temporada s’iniciarà el 8 d’abril, amb l’escala del Marella Explorer 2, i finalitzarà el dilluns, 28 d’octubre, amb l’escala del Marella Dream. La companyia britànica Marella Cruises obrirà i clourà la temporada 2019, que tindrà una durada de set mesos.
  • La major afluència de creuers se situa al mes de maig amb 10 escales, seguit pels mesos de juny, agost, setembre i octubre, amb 7 escales cadascun, i l’abril i el juliol amb 4 escales per mes. La tendència de l’activitat continua sent la desestacionalització perquè els creuers aportaran turisme a la Costa Brava en temporada baixa.
  • Tres línies de creuers copen el 82% de les escales de la temporada: la britànica Marella Cruises amb 26 escales (56%), i les nord-americanes Seabourn Cruise Lines amb 8 escales (17%) i Seadream Yacht Club amb 4 escales (9%).
  • El port de Palamós rebrà aquest any les escales inaugurals dels creuers Marella Explorer 2, Marella Discovery 2 i Marina.

Roses incrementa un 15% els passatgers

El port de Roses preveu rebre 8 escales, les mateixes que l’any passat, i 6.000 passatgers, un 15% més respecte a la temporada anterior, de manera que la previsió és un tercer any consecutiu de creixement de passatgers a Roses. Les novetats són:

  • La temporada de creuers de Roses començarà el 20 de maig, amb l’escala del creuer Crystal Esprit, i finalitzarà el 28 d’octubre amb el Wind Surf, amb una durada de sis mesos. Els mesos de juny, setembre i octubre seran els de major afluència de creuers, amb dues escales cadascun.
  • El port rosinc rebrà 4 companyies: les nord-americanes Crystal Cruises,  Seadream Yacht Club i Windstar Cruises i l’europea Marella Cruises.¡
  • Destaca l’estrena d’una línia de creuers nord-americana de luxe Crystal Cruises que farà una escala amb el Crystal Esprit. Així mateix, Roses continua amb la diversificació de companyies i aquest any preveu tres escales del creuer Marella Discovery 2, de categoria estàndard
  • Les 4 línies de creuers que visitaran Roses són majoritàriament de luxe i copen el 75% de la temporada.

Port gran de la Mediterrània

El conseller Damià Calvet també ha posat de relleu que els ports sota la marca Costa Brava Cruise “passen a formar part de la categoria port gran, per haver superat l’any passat els 50.000 passatgers, una fita fruit del treball conjunt dels ajuntaments de Palamós i Roses, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona, les cambres de comerç de Palamós i de Girona i el Govern. Es tracta de la categoria “port gran” de la Mediterrània occidental amb l’activitat de creuers, segons l’Associació de ports amb creuers a la Mediterrània (Medcruise), de la qual els ports Costa Brava Cruise són membres. Els dos ports conjuntament sempre havien format part de la categoria ports petits i ara han passat a la lliga dels grans. Aquest havia estat el repte institucional des que es va constituir la marca Costa Brava Cruise Ports l’any 2012 i ara s’ha d’anar consolidant.

En aquest sentit, Calvet ha anunciat que l’associació Medcruise celebrarà l’any 2020 una de les seves assemblees anuals a la Costa Brava, amb la participació de les principals companyies de creuers del món, altres ports de la Mediterrània i operadors turístics i destinacions.

Les bones xifres que s’esperen per a la temporada 2019 s’han aconseguit amb la fidelitat de les companyies i els nous vaixells que s’estrenaran a Palamós i Roses. En aquesta activitat ha estat cabdal la tasca de promoció dels dos ports i la seva destinació turística als principals fòrums internacionals i estatals amb la marca Costa Brava Cruise Ports. Precisament, en el marc d’aquesta promoció participaran del 5 al 8 d’abril a la fira més important del món del sector de creuers, la Seatrade Cruise Global, que se celebrarà a Miami Beach, Florida (Estats Units). Costa Brava Cruise Ports està composta per: Ports de la Generalitat, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona, els ajuntaments de Palamós i Roses i les cambres de comerç de Palamós i Girona.

El port de Palamós com a frontera Schengen

En la seva intervenció, el conseller de Territori i Sostenibilitat s’ha referit al projecte per habilitar el port de Palamós com a frontera exterior Schengen. Així, el conseller ha lamentat i criticat que “el govern de l‘Estat no ens faci cas. Tenim el projecte d’ampliació que ens van requerir i els diners per a executar-lo, estem a punt. Que deixin de governar en contra de Catalunya”.

Des del 2008 fins al 2016 Ports de la Generalitat ha invertit 600.000 euros en l’ampliació de l’estació marítima –225 metres quadrats més– per dotar l’estació de la superfície suficient que ha de permetre la segregació de controls segons la procedència dels passatgers, i satisfer les noves necessitats dels cossos policials que hi operin. En aquest període, també s’han incorporat nous requisits de seguretat.

Després de l’ampliació, el 2017 l’Estat va requerir, principalment, una nova superfície edificada. Ports de la Generalitat disposa d’un projecte per fer aquesta actuació i una partida pressupostària de 300.000 euros per a la seva execució, inclosa en el Pla d’inversions 2019-2022.

 

 29 de març de 2019                            Nota de premsa