Ports de la Generalitat

Calvet: “Les inversions al Port de Vilanova són un exemple de la reactivació econòmica que necessitem per sortir de la crisi”

Divendres, 10 juliol 2020

  • El conseller ha visitat Vilanova i la Geltrú on ha posat en funcionament el primer punt de recàrrega de vehicles elèctrics al port i ha visitat les obres del passeig elevat que dona continuïtat al front portuari fins a la bocana del port
  • Calvet ha anunciat que es crearà una Taula de la Mobilitat, amb la participació dels actors socials i econòmics del territori

El port de Vilanova i la Geltrú és des d’avui un port més sostenible amb un punt de recàrrega de vehicles elèctrics per a la ciutadania i 60 plaques fotovoltaiques per a l’autoconsum de les instal·lacions pesqueres, i més integrat al nucli urbà amb el passeig elevat que s’està executant a la zona de ponent. Les tres actuacions suposen una inversió d’1,2 milions d’euros. A això, cal afegir les obres fetes a l’edifici del Club Nàutic, que avui s’ha inaugurat oficialment, per valor de més d’un milió d’euros.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat del secretari d’infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín i del director general de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, ha visitat diversos projectes del Port de Vilanova. En primer lloc, ha posat en servei el nou punt de recàrrega de vehicles elèctrics carregant simultàniament un cotxe oficial i la furgoneta del port, un projecte que ha impulsat Ports de la Generalitat.

El conseller ha explicat l’esforç que han suposat totes aquestes actuacions, i com s’hi ha arribat “gràcies a un consens amb el consistori i a través d’un Pla especial que s’ha debatut molt i que agrada tothom. No és una actuació puntual sinó continuada. Primer anar adequant el Port als seus usos i després anar aconseguint aquesta integració de la ciutat amb el mar i que tothom el pugui gaudir”.

Calvet ha posat en valor el fet que la inversió pública, que en el Pla d’inversions de Ports de la Generalitat encara està previst que arribin fins a uns 2,5 milions d’euros, incentiva la inversió privada. “No és una obra menor. Aquestes actuacions, a més, provoquen a la vegada altres obres del sector privat. El Port també és un actiu econòmic molt important per la dinamització de l’economia del país i per la generació d’ocupació, en concret, per Vilanova, el Garraf, i el Gran Penedès. Exemple d’això és la inversió de Vilanova  Grand Marina, una marina de gran eslora que ha comptat amb una inversió privada molt important per part de Pendennis i que aportarà valor afegit al Port”.

Aquest matí ha tingut lloc també la inauguració del nou edifici social del Club Nàutic de Vilanova. Aquesta actuació forma part del compromís que el Club Nàutic Vilanova va adoptar en la renovació de la concessió de l’explotació de la dàrsena esportiva el 2015 fins al 2040 amb Ports de la Generalitat. El nou edifici social del Club Nàutic Vilanova s’ha reconstruït en el mateix indret on hi havia l’antic equipament, però s’hi ha afegit un primer pis, on hi ha ubicat el restaurant, que permet unes vistes inèdites i privilegiades de la zona portuària integrada a la façana marítima de Vilanova i la Geltrú.

El conseller s’hi ha referit i ha explicat “que és una concessió que vam atorgar fa un parell d’anys, per 25 anys, i que hi ha el compromís d’inversió de fins a 7 MEUR progressivament”. L’edifici sol ha tingut un cost de més d’un milió d’euros i encara queden inversions a fer. Calvet ho ha esmentat com a exemple “d’una simbiosi d’inversions directes de col·laboracions tant en l’àmbit industrial com de la nàutica esportiva amb sector privat que ens ha de servir perquè el Port sigui una peça clau en la dinamització econòmica de Catalunya”.

El titular de territori ha posat d’exemple les actuacions al Port de Vilanova per afirmar que “estem sortint d’una crisi sanitària molt important i ara toca invertir, crear les condicions, que ens permetin reactivar-nos econòmicament i de manera ben orientada a l’agenda verda, perquè ens ajudin a protegir socialment els ciutadans del país.

Un port més sostenible

El port de Vilanova i la Geltrú s’ha dotat d’un punt de recàrrega ràpida, que permet la càrrega simultània de dos vehicles tant amb corrent continu com altern, amb una potència de fins a 50 kW. El temps estimat de càrrega d’un automòbil és de 15 a 20 minuts, segons la bateria del vehicle. Aquest punt té un cost 32.776 euros.

La instal·lació del punt de recàrrega al port de Vilanova i la Geltrú se suma a la dotació de punts de recàrrega que Ports de la Generalitat està fent a 13 ports més del litoral català. Aquests equipaments contribuiran a la transformació del model de mobilitat i ajudaran a disminuir els gasos amb efecte hivernacle i la contaminació acústica, per afavorir la mobilitat neta i eficient entre els usuaris.

Els ports que s’estan equipant amb punts de recàrrega són Llança, el Port de la Selva, Roses, l’Escala, Palamós, Sant Feliu de Guíxols, Blanes, Arenys de Mar, Vilanova i la Geltrú, l’Ametlla de Mar, l’Ampolla, Deltebre, Sant Carles de la Ràpita i les Cases d’Alcanar.

Energia solar a la llotja

La llotja de peix de Vilanova es produirà a partir d’ara l’energia elèctrica gràcies a la instal·lació de 60 plaques fotovoltaiques de 400 watts de potència que transformaran la irradiació solar en energia elèctrica per a l’autoconsum de les instal·lacions pesqueres, amb una inversió de 46.450 euros.

Les plaques solars donen cobertura elèctrica a la sala de subhastes, la zona d’emmagatzematge i envasat del peix, les oficines i els serveis complementaris. No inclou la fàbrica de gel perquè té una potència diferent, i s’estudiarà més endavant. Aquesta aposta de Ports de la Generalitat per l’energia renovable suposa que les instal·lacions pesqueres de Vilanova deixaran d’emetre 7,5 tones de CO2 a l’atmosfera cada any, en benefici del medi ambient i del clima.

Nou passeig elevat

Damunt de l’escullera del contradic s’està construint un nou passeig elevat com a zona de passeig per als ciutadans a la vora del mar. Aquest passeig dona continuïtat al passeig que ve del parc de Ribes Roges i a un tram del carril bici. L’objectiu del projecte és convertir aquesta part del port en un espai singular de Vilanova que formi part de la seva identitat i es converteixi en un atractiu turístic per a la ciutadania i els visitants. El projecte té una inversió d’1,1 milions d’euros i es preveu enllestir a mitjans d’agost.

El nou passeig té una amplada de 6 metres i una superfície de 9.587 metres quadrats. S’hi ha incorporat una rampa per facilitar l’accés a les persones amb mobilitat reduïda. Disposa de dos miradors, un primer, al costat de les instal·lacions de la Daurada amb grades per als vianants i,  un segon, on hi ha la balisa vermella del port, a tocar de la bocana, amb l’objectiu  que els ciutadans i ciutadanes puguin observar l’activitat portuària i el mar. A més, al segon mirador, arran del moll es posarà el nom “Vilanova i la Geltrú” en lletres corpòries grans, per situar els navegants. Ara s’ha de fer la urbanització del passeig.

Així mateix, s’ha creat una nova plaça de lleure de 1.000 metres quadrats a la zona del Trajo Garbí. La plaça les pròximes setmanes s’ha de dotar d’una font ornamental amb sortidors d’aigua a una alçada de 4 metres i 10 metres. La font incorpora una escultura de la cua d’una balena, per contribuir a conscienciar el ciutadà amb el medi ambient i divulgar l’activitat de recerca i d’investigació amb el Projecte Rorqual que es fa dels cetacis a la costa del Garraf.

El projecte també inclou la millora del passeig tou i el carril bici de ponent, així com l’enjardinament de la zona de l’escullera de ponent.

Taula de la Mobilitat

Al matí, el conseller Calvet, acompanyat del secretari d’Infraestructures, Isidre Gavín, s’ha reunit amb la Federació d’empresaris del Gran Penedès que han posat sobre la taula la millora de la mobilitat tant pel que fa a la principal via de connexió amb l’àrea metropolitana, la revisió dels peatges de la C-32, com pel que fa el transport públic.

Respecte aquestes demandes, el conseller ha explicat que cada petició mereix ser analitzada per oferir competitivitat al territori. I ha volgut remarcar la inversió que ja fa la Generalitat. “Vull posar en valor que actualment la Generalitat ja fa una despesa d’uns 18 MEUR l’any per compensar la tarifa del peatge. Una tarifa que ja està rebaixada un 30%. I com ho compensem? Doncs posant la ràtio d’euros per quilòmetre equiparant-la a altres vies amb túnels. Vull recordar que també ho fa amb els descomptes per recurrència, per alta ocupació i per ús de vehicles eficients i, no tan sols això, sinó que ja hi ha trams d’aquesta via que són gratuïts. Tot això s’ha de compensar i és el que suma aquests 18 MEUR”.

Calvet ha anunciat que “hem ofert als empresaris una Taula de Mobilitat formal entre el DTES i el món institucional i la societat civil organitzada del Garraf, com els ajuntaments i la Federació, seguint l’exemple d’altres taules que ja tenim creades en altres territoris per tal que puguem anar trobant ajustos respecte la tarifa del peatge com la tarifa del transport públic”. I, finalment, ha conclòs: “El pressupost de la Generalitat no és elàstic però segur que trobem ajustos beneficiosos que afavoreixin la competitivitat del territori”.

 

10 de juliol de 2020         Nota de premsa