Ports de la Generalitat

El Govern inverteix 715.200 € en dues actuacions al port de Vilanova i la Geltrú

dimecres, 13 juliol 2022

  • Finalitza la rehabilitació de la nau de mercaderies, afectada per l’esclafit de 2019
  • El projecte d’obres de la nau s’ha fet com a prova pilot amb el model BIM que permet un procés constructiu virtual, on els agents implicats treballen conjuntament durant tot el procés
  • Els accessos al port de Vilanova han recuperat els seus 6,5 metres de calat per millorar l’entrada i la sortida dels vaixells

L’empresa pública Ports de la Generalitat ha finalitzat la reconstrucció de la nau d’emmagatzematge de mercaderies que havia patit danys al port de Vilanova i la Geltrú, a causa de l’esclafit de l’agost de 2019. En aquest projecte, s’ha fet un pilot amb el nou model “Building Information Modelling” (BIM), una visió integral i completa en el trajecte d’un projecte d’obres que implica la intervenció de tots els agents, el seguiment de la construcció, el manteniment de l’edifici i la finalització de la vida útil de l’edifici, en aquest cas de la nau acabada. Així mateix, s’ha recuperat el calat dels accessos al port vilanoví per millorar la navegabilitat dels vaixells. Dues actuacions en què Ports ha invertit 715.200 euros i s’han executat durant aquest primer semestre de l’any 2022.

A l’acte de posada en servei de la nau rehabilitada ha assistit el director general de Ports de la Generalitat, Pere Vila, acompanyat de l’alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Olga Arnau, i el subdirector general de Ports i Aeroports, Francesc Macias, entre altres membres del consistori vilanoví, directius i directives.

Obres de la nau

L’actuació ha tingut per objectiu deixar la nau B en les condicions d’ús que es trobava abans de patir els danys constructius, provocats per l’esclafit del 12 d’agost de 2019. Aquesta nau és ubicada a la dàrsena comercial del port de Vilanova i la Geltrú, es destina a l’emmagatzematge de mercaderies i disposa d’una superfície útil en planta de 1.055 metres quadrats.

Les obres han consistit a refer els elements estructurals existents dels murs perimetrals, així mateix s’ha incorporat una nova estructura de formigó prefabricat. S’han construït una nova façana i una coberta amb claraboies, ambdues amb un acabat per a l’ambient marí. Quant a tancaments i portes corredisses, s’han adequat al pas de vehicles de treball amb càrregues de mercaderia. Finalment, la il·luminació es realitza amb llum natural a través de claraboies, amb tubs solars i enllumenat de focus amb energia LED, per estalviar recursos energètics.

Sistema BIM

 Ports de la Generalitat ha executat aquesta obra de reparació de la nau de mercaderies com a prova pilot amb el sistema BIM. El nou sistema transforma la metodologia de treball en una visió integral i completa en què els agents: dissenyadors, arquitectes, enginyers, constructors, fusters, planxistes, electricistes, clients, entre d’altres, col·laboren en la creació i la gestió del projecte constructiu, des de la fase de disseny, passant per l’execució de l’obra, la gestió, el manteniment fins a la finalització de la vida útil de la nau construïda. És una metodologia col·laboradora. Per exemple, quan l’electricista col·loca un dispositiu elèctric a la nau, queda constància de la data de col·locació, la forma de la peça, les mides, el color, el preu i el nom de l’instal·lador.

El nou estàndard de la construcció d’obra pública abasta tot el cicle de la vida d’un projecte constructiu, i passa de la visió dels plànols d’obres en 2D a una visió multidimensional en 3D. L’obra s’ha executat físicament, però tot el procés s’ha controlat a través d’un sistema en què han intervingut tots els actors conjuntament. Aquest sistema permet transformar aquest projecte en un sol procés intel·ligent i compartit, més complet, econòmic, eficient i eficaç.

Recuperació del calat als accessos del port

La recuperació del calat de la bocana i el canal d’accés del port de Vilanova i la Geltrú, s’ha de dur a terme periòdicament atès que la dinàmica del litoral comporta que la sorra es mobilitzi amb els temporals i es desplaci a zones arrecerades com la bocana del port vilanoví. La darrera recuperació del calat es va executar el 2017. L’objectiu de les obres ha estat mantenir el calat de 6,5 metres de profunditat, millorar la funcionalitat del port i afavorir la maniobrabilitat dels vaixells: mercants, pesquers i esportius. Aquesta actuació s’ha iniciat després de disposar dels informes favorables dels organismes pertinents. Prèviament, a les obres també s’han fet anàlisis de la sorra perquè aquesta sigui òptima per a les platges. En total el volum de sorra recuperada ha estat de 41.800 metres cúbics.

L’actuació  va estar controlada per una empresa especialitzada que va executar el Pla de vigilància ambiental de l’obra i va fer un seguiment de les tasques d’abocament de les sorres en les zones previstes en el projecte d’obra. Segons aquest Pla, es van dipositar uns 35.800 metres cúbics de la sorra extreta a la platja submergida, al davant de la Platja Llarga de Vilanova i la Geltrú, mentre que els 6.000 metres cúbics restants es van dipositar al davant de la Platja Llarga de Cubelles, amb el vistiplau de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú i de l’Ajuntament de Cubelles. Així, amb aquesta sorra es regenera i s’estabilitza el sector costaner.

 

13 de juliol de 2022          Nota de premsa