Ports de la Generalitat

El port de Vilanova i la Geltrú acull la construcció d’un vaixell elèctric pioner per a usos portuaris

Dimarts, 6 setembre 2022

  • L’E-Ship és un vaixell multipropòsit amb una propulsió 100% elèctrica, zero emissions i capacitat per a 12 persones, que suposa un avanç per a la indústria naval i una gran aposta per les energies renovables
  • El projecte d’aquest vaixell s’engloba entre les línies estratègiques impulsades pel Govern català per la descarbonització i la innovació
  • L’empresa constructora del vaixell Sym Naval orienta els processos productius cap a la innovació amb tecnologies com la intel·ligència artificial, dades massives, inserció robòtica i automatització industrial

Aquest dimarts, s’ha presentat el vaixell elèctric pioner E-Ship al port de Vilanova i la Geltrú. Una embarcació multipropòsit destinada a usos portuaris, amb una propulsió 100% elèctrica, zero emissions i capacitat per a 12 persones, que prestarà servei a una empresa ubicada al port de Castelló. La construcció del vaixell l’ha duta a terme l’empresa Sym Naval, una empresa que aposta per l’avantguarda tecnològica en la indústria naval. Aquest projecte s’emmarca en línia amb l’estratègia del Govern de la Generalitat per la descarbonització i la innovació.

A l’acte de presentació del vaixell E-Ship i ha assistit el secretari de Mobilitat i Logística i president de Ports de la Generalitat, Isidre Gavín, acompanyat del director general de Ports de la Generalitat, Pere Vila, el director dels Serveis Territorials a Barcelona, Santiago Siquier, la regidora d’Innovació i Empresa de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, Conxi Martínez, i el president de l’empresa Sym Naval, Francisco Lage, entre altres directius.

E-Ship

El vaixell elèctric E-Ship ha estat construït al centre que té Sym Naval al port de Vilanova i la Geltrú. Aquest vaixell està integrat per un sistema de digitalització i comunicació que permet el seu monitoratge en tot moment. Una tecnologia que permet la seva autonomia i conèixer les dades rellevants del servei portuari que realitzarà des de la base ubicada en el port on prestarà els seus serveis.

L’E-Ship té una propulsió 100% elèctrica, zero emissions i suposa un gran avanç per a la indústria naval. És una embarcació pionera perquè pot transportar personal, un màxim de 12 persones, té capacitat per recollir 30 m3 de residus líquids Marpol i dona serveis d’amarratge i remolcatge de vaixells. Aquest vaixell elèctric té una eslora de 12 metres i una mànega de 5 metres, i una autonomia d’operació de 8 hores. Les seves bateries es carreguen amb energia 100% renovable que, en el cas de l’E-Ship, es generarà mitjançant panells solars situats en instal·lacions properes al moll on estarà amarrat el vaixell.

Aquest innovador vaixell donarà servei al port de Castelló.

Innovació i sostenibilitat ambiental

La construcció del vaixell elèctric E-Ship al port de Vilanova i la Geltrú,  s’emmarca en una de les línies estratègiques del departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori que és la descarbonització de Catalunya. Des de Ports de la Generalitat contribuïm a fer que les activitats portuàries siguin eficients energèticament i incorporem sistemes per reduir la petjada de CO2 a l’atmosfera. A més a més, tant la sostenibilitat ambiental com la innovació tecnològica són dos eixos cabdals del Pla de ports Horitzó 2030. El secretari de Mobilitat i Logística i president de Ports de la ió Generalitat, Isidre Gavín, ha explicat que les prioritats de l’Administració portuària  són: “Crear les condicions per al desenvolupament d’empreses innovadores i capdavanteres a Catalunya amb una gran projecció internacional”. “Una de les prioritats del Govern és el desenvolupament de la mobilitat elèctrica i la descarbonització de l’activitat”, ha afegit.

Sym Naval, indústria naval 4.0

 L’empresa d’enginyeria naval Sym Naval està especialitzada en la construcció de vaixells per a ús portuari, serveis de suport i de transport.  És l’única empresa que construeix vaixells d’acer a la costa mediterrània occidental. Disposa d’un centre d’innovació naval i creació de vaixells a mida al port de Vilanova i la Geltrú, des de l’any 2016, i unes instal·lacions d’assistència tècnica a la República Dominicana per oferir serveis al Carib. Instal·lacions que permeten l’empresa cobrir dues àrees de gran influència per la proximitat a rutes amb un importat tràfic de navegació com són la Mediterrània i el Carib.

Sym Naval té un departament especialitzat en R+D+I i un equip d’enginyers navals que treballen amb programes avançats d’arquitectura naval com ara, les dades massives (Big Data), la intel·ligència artificial, la inserció robòtica i l’automatització industrial, per desenvolupar projectes innovadors a mida de les necessitats de cada client, com és el cas del vaixell E-Ship. L’oficina tècnica planifica i executa els seus projectes amb maquetes digitals dissenyades amb 3D perquè l’armador pugui consultar en temps real i de forma remota l’estat del projecte. El seu objectiu és estar a l’avantguarda tecnològica i aprofitar les oportunitats que representa la nova indústria naval 4.0.

 

6 de setembre de 2022          Nota de premsa