Ports de la Generalitat

La Generalitat destina 4,1 MEUR a reparar els danys estructurals causats pel temporal Gloria als ports de Blanes i Sant Feliu de Guíxols

Dijous, 30 juliol 2020

  • A Blanes s’ha de reforçar la zona exterior del tram afectat, s’han de reconstruir els 30 metres d’espatller i s’ha de pavimentar el moll i la zona de treball, amb una inversió de 2,4 MEUR
  • El port de Blanes disposa del primer equipament públic de recàrrega de vehicles elèctrics de la ciutat
  • A Sant Feliu de Guíxols s’ha reforçat la part final del dic amb 402 blocs de formigó i 2.000 tones d’escullera, i ara s’ha de pavimentar la zona de treball, amb un cost d’1,7 MEUR

El director general de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, acompanyat de l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, ha visitat aquest dijous les obres de reparació dels danys estructurals ocasionats pel temporal Gloria al port de Blanes. Després, tots dos han posat en servei el punt de recàrrega de vehicles elèctrics a Blanes. Posteriorment, el director de Ports ha visitat les obres del port de Sant Feliu de Guíxols, acompanyat de l’alcalde de Sant Feliu de Guíxols, Carles Motas.

Joan Pere Gómez ha dit sobre les obres que “invertim 4,1 milions d’euros als ports de Blanes i Sant Feliu de Guíxols per reparar els danys estructurals causats pel Gloria, i reforçar els ports de cara a futurs temporals”.

 2,4 MEUR al port de Blanes

 Les obres d’emergència han de reforçar el dic de recer, especialment en la tercera alineació d’aquesta infraestructura, on el temporal Gloria va causar un esvoranc a l’escullera i una obertura a l’espatller de 30 metres de longitud. Les obres donaran estabilitat a la tercera alineació del dic i seguretat a les activitats del port i a les persones. Ports de la Generalitat destina 2,4 milions d’euros a les obres, que es faran amb un termini d’execució de sis mesos i mig.

Les obres s’han iniciat amb la retirada de l’escullera, col·locada provisionalment l’endemà del temporal, i els enderrocs del tram d’espatller i del paviment afectat. Un cop fet això, s’ha de reforçar la part exterior afectada amb la reposició de pedra d’escullera i blocs de formigó. En total s’han de col·locar 20.000 tones d’escullera, 500 blocs de formigó de 22 tones per unitat i 206 blocs de formigó de 32 tones per unitat.

Els blocs es construiran en una planta de formigó que s’ha instal·lat en el mateix port, per tal d’evitar el pas de més de 30 camions amb formigó diaris per la ciutat. Així mateix, els blocs construïts es col·locaran amb una grua de 350 tones.

Després, es tornarà a construir el tram d’espatller de 30 metres de longitud que va resultar afectat. Les obres finalitzaran amb la pavimentació de la part del moll afectada, així com de la zona de treball.

Un cop la situació actual ha permès fer els estudis, la redacció del projecte constructiu i les tramitacions, s’han pogut realitzar un estudi amb una sèrie de simulacions a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). En aquest estudi s’ha exposat el dic de recer de Blanes a diferents tipus d’onatge i vent per analitzar les diferents situacions produïdes. Dels resultats obtinguts en les proves ha sortit la millor solució per arranjar els desperfectes ocasionats pel temporal i per preparar aquesta part del port per a futurs temporals similars al Gloria.

 Punt de recàrrega de vehicles elèctrics a Blanes

Ports de la Generalitat ha posat en servei aquest dijous una estació de recàrrega semiràpida al port de Blanes, el primer punt de recàrrega públic de la ciutat, amb l’objectiu de contribuir a la transformació del model de mobilitat als ports de la costa catalana i ajudar a disminuir els gasos amb efecte hivernacle i la contaminació acústica, en el marc de la lluita contra el canvi climàtic. Blanes ha estat el primer port de la costa gironina en tenir aquest equipament. En total s’instal·len aquestes estacions als ports de Llançà, el Port de la Selva, Roses, l’Escala, Palamós i Sant Feliu de Guíxols, per un valor de 82.000 euros.

El punt de recàrrega per a vehicles elèctrics del port de Blanes pot carregar simultàniament dos vehicles amb corrent altern i una potència de 22 kW, amb un temps estimat de càrrega de 2 a 4 hores, segons la bateria del vehicle.

Aquest equipament s’ha ubicat en un lloc accessible, degudament senyalitzat i amb accés garantit permanentment per als usuaris de qualsevol classe de vehicle elèctric estàndard. Els usuaris d’aquest nou servei en podran fer ús mitjançant una aplicació específica en qualsevol telèfon intel·ligent, amb un codi QR, present al punt de recàrrega.

El projecte de Ports de la Generalitat s’està duent a terme a 14 ports, entre els quals els 7 ports a la costa gironina. Joan Pere Gómez ha posat en valor que Ports inverteix 82.000 euros per dotar 7 ports gironins d’estacions de  recàrrega”. Gómez ha afegit: “impulsem la mobilitat sostenible amb la circulació de vehicles elèctrics de punta a punta de la costa catalana, de Llançà a les Cases d’Alcanar”.

1,7 MEUR al port de Sant Feliu de Guíxols

 El  port de Sant Feliu de Guíxols va patir danys estructurals a l’extrem del dic de recer del costat de la bocana, per l’acció de l’onatge del temporal Gloria. Les obres de reparació han consistit en la reposició d’escullera i blocs de formigó a la part afectada del final del dic per assegurar l’estabilitat del dic i garantir la seguretat dels usuaris i de les instal·lacions. També s’ha rehabilitat la balisa verda un emblema de la ciutat. Les obres d’emergència han tingut un cost d’1,7 milions d’euros i es preveuen finalitzar a finals de setembre o inicis d’octubre.

El tram final del dic de recer del costat de la bocana queda fora de l’àmbit de protecció del dic exempt, per això va patir una pèrdua important de blocs de formigó, a causa del temporal. El projecte d’obres ha comprès la reposició de 2.041 tones de peces d’escullera i la col·locació de 424 blocs de formigó a l’extrem del dic. Així, s’han construït en el mateix port, 284 blocs de formigó de 40 tones per unitat, que s’han ubicat a la zona on va impactar més l’onatge, i 140 blocs de 18 tones per unitat que s’han col·locat a la zona on impacta menys el temporal. Els blocs s’han col·locat amb una grua de grans dimensions, de 250 tones.

Un cop col·locats els blocs de formigó s’ha de pavimentar una part del moll i de la zona de passeig, així com l’esplanada on s’han construït els blocs de formigó. Aquesta pavimentació es farà passada la temporada d’estiu, a finals de setembre o principis d’octubre, per no interferir en l’activitat del port.

A més, s’ha tornat a col·locar la balisa verda amb desperfectes a causa del temporal, que serveix per senyalitzar l’entrada dels vaixells al port i que és tot un emblema per a la ciutat guixolenca.

 

30 de juliol de 2020                Nota de premsa