Ports de la Generalitat

El Govern inicia les obres de millora del dic de recer al port de Palamós, amb una inversió de 3,6 MEUR

Dissabte, 27 juliol 2019

  • Calvet: “La millora del port de Palamós aportarà més seguretat i operativitat al port, i afegirà un espai guanyat al mar que es convertirà en icònic per la ciutat”
  • El projecte ha de minimitzar els ultrapassaments per sobre del dic amb els forts temporals, adequar la infraestructura al canvi climàtic i assegurar les condicions de treball dels usuaris del port

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha visitat avui les obres de millora del dic de recer del port de Palamós, que han començat recentment. Calvet ha assenyalat que es tracta d’una actuació que serveix per “reforçar el dic i evitar situacions de perill per tota l’activitat econòmica que s’hi desenvolupa, una activitat molt important per tot el port de Palamós, per les comarques de Girona i per tot Catalunya”.

Calvet ha recordat que el Govern, mitjançant Ports de la Generalitat, està desenvolupant un pla d’actuacions de 4 anys “en què invertirem prop de 30 milions, que suposen més de 100 milions si afegim també les inversions del sector privat, i només a la zona nord, al voltant d’11 milions”.

El conseller ha destacat que la inversió a Palamós “permet que tota aquesta activitat econòmica es faci amb tota la seguretat que necessita, aportant una millor interconnexió del port amb la pròpia ciutat”. L’actuació, ha dit,  comporta “un retorn econòmic per Palamós i per tot el país, i afegirà molt potencial al port de Palamós, una estructura estratègica i bàsica de la ciutat, de les comarques de Girona i tot el país”.

Calvet ha recordat que “quan acabi l’obra tindrem més seguretat i operativitat al port, i un espai guanyat al mar que servirà per afegir valor i activitat turística a la ciutat, un espai de gaudi que es convertirà en icònic al port de Palamós”.

Sobre l’estatus de punt Shengen del port de Palamós, Calvet ha insistit que “exigim, volem i farem tot el possible per disposar el punt Shengen que ens doni plena operativitat al port de Palamós”. En aquest sentit, ha recordat que “tenim tot a punt perquè això sigui possible, però necessitem una decisió política i una assignació pressupostària”.  Amb tot, el conseller, ha assegurat que “amb un govern a l’Estat espanyol en funcions es difícil concretar”.

Més seguretat a l’activitat portuària

L’empresa pública Ports de la Generalitat ha començat les obres d’adequació del dic de recer i de reposició de blocs de formigó, que han d’evitar els sobrepassaments de les onades per sobre d’aquesta infraestructura quan hi ha forts temporals i, a la vegada, oferir més recer i seguretat a les activitats portuàries i als treballadors que les executen. El projecte té una inversió pública de 3,6 milions d’euros i una previsió d’execució de les obres de gairebé 14 mesos.

L’actuació del dic de recer del port de Palamós s’emmarca en el Pla d’inversions 2019-2022 de Ports de la Generalitat, que es portarà a terme en aquests quatre anys. Aquest projecte ha d’assegurar i mantenir la funcionalitat del port baix empordanès com a infraestructura per al recer d’embarcacions i el desenvolupament de les activitats portuàries. A més, les obres han d’adaptar el dic de recer per ajudar a mitigar els possibles efectes del canvi climàtic.

Continuïtat de les operatives

El dic de recer del port de Palamós té una longitud de 750 metres i ofereix protecció a les activitats, els béns i les persones. El dic té un moll de 386 metres de longitud i una esplanada adjacent que s’utilitzen per operar el tràfic de creuers i de mercaderies. L’esplanada dona cabuda a l’estació marítima i una part de la superfície també s’utilitza per emmagatzemar mercaderies.Ports ha informat l’Ajuntament de Palamós i els usuaris del port del projecte i del desenvolupament de les obres.

Mentre es desenvolupi la temporada de creuers 2019, que preveu finalitzar el pròxim 28 d’octubre, l’activitat es farà amb normalitat. L’estació marítima funcionarà per fer el control dels passatgers. Els passatgers i els tripulants que anaven i tornaven a la vila caminant pel passeig de l’espatller, a partir d’ara i per la seva seguretat, entraran i sortiran del port amb els busos llançadora, que incrementaran la seva freqüència de pas des de l’hora d’arribada de cada creuer fins a l’hora de sortida. Així mateix, els autobusos que porten els turistes de creuer a les visites pel territori i els camions que porten subministraments als creuers podran circular pel vial d’accés al moll comercial.

Pel que fa al sector comercial i mentre durin les obres, s’ha habilitat una zona per encabir la maquinària del sector comercial i per emmagatzemar les mercaderies sobre el moll quan es realitza l’operativa, per conciliar les obres amb l’activitat. Així mateix, els camions podran circular pel vial de serveis del port fins al moll comercial per carregar o descarregar la mercaderia a l’espai previst.

Les obres suposaran canvis en les zones de passeig per als ciutadans dins del port, ja que el passeig de l’espatller romandrà tancat mentre durin les obres per motius de seguretat.

Les obres

Els pas del temps i les diferents temporals que ha sofert la costa de Palamós, especialment el de Sant Esteve de 2008, han ocasionat ultrapassaments  en el dic i moviments d’algunes peces d’escullera i blocs de formigó, que ara s’han  d’adequar amb aquest projecte.

Les obres han començat pel desmuntatge de la delimitació perimetral que separa el moll de l’espatller del dic de recer. Per raons de seguretat i per evitar interferències, amb les tanques metàl·liques i els new jerseys de formigó es farà una nova delimitació perimetral a l’esplanada del dic, que separarà la zona d’obres de la zona on es desenvoluparan les activitats de creuers i comercial. Així mateix, en aquesta zona de treball es construiran els nous blocs de formigó que s’han de col·locar al dic i es confinarà la maquinària de treball.

Després es crearan dues rampes des del moll al pas de l’espatller per tal que les màquines puguin accedir per treballar. Les obres continuaran amb la retirada d’una part dels blocs d’escullera existents i l’adequació dels talussos.

Les obres es faran per trams i s’iniciaran al final del dic de recer, al costat de la balisa principal del port, per finalitzar a l’inici del dic, al costat dels accessos al moll comercial. En aquests trams s’han de reposar les peces d’escullera i els blocs de formigó que es construiran al moll. També s’adequaran els serveis d’enllumenat i els serveis de càmeres de videovigilància a la nova infraestructura. A més, es construiran nous accessos al dic i a l’estació marítima.

Es calcula que el trànsit derivat de les obres serà d’uns 12 camions diaris, quan s’hagin de construir els blocs de formigó. Aquests vehicles circularan pel vial de serveis del port fins a la ronda de l’Est i l’autovia, sense interferir amb el passeig marítim ni amb el nucli urbà de Palamós.

 

27 de juliol de 2019                   Nota de premsa