Ports de la Generalitat

L’esplanada de l’àrea tècnica per a grans eslores al port de Vilanova i la Geltrú, a punt

dijous, 1 agost 2019

  • L’empresa Pendennis finalitza l’esplanada de l’àrea tècnica per al manteniment i reparació de vaixells de gran eslora, així com la cubeta per encabir el travel-lift, amb una inversió de 10 MEUR
  • Impuls a la formació amb disciplines vinculades al sector de la nàutica industrial, que pot ser una possible sortida laboral per a alguns joves de la vila i el seu entorn

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, acompanyat de l’alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Olga Arnau, i el gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez Comes, i el director general de Marina Far Vilanova, Ruben Hernández, entre d’altres autoritats i directius, ha visitat avui la nova esplanada de l’àrea tècnica per fer reparació i manteniment de vaixells de gran eslora al port de Vilanova i la Geltrú (Garraf).

Gavín ha posat en valor la “transformació de primer nivell” que ha experimentat el port de Vilanova, “un dels pols d’activitat econòmica més important de la ciutat”. En aquest sentit, el secretari ha remarcat que “amb aquesta nova etapa d’implantació d’activitat econòmica i inversions privades aquest port es pot convertir en un punt de referència de la nàutica tècnica de tota la Mediterrània”. Així mateix, ha celebrat “l’entrada d’un nou inversor internacional que està invertint uns 10 milions addicionals” i “el desenvolupament d’un sector en què encara els ports catalans no havien fet una aposta decidida”.

Amb la finalització de l’esplanada, s’acaba la primera fase d’obres i durant el mes d’agost s’instal·larà un travel-lift de 640 tones, així amb aquesta primera fase l’empresa Pendennis invertirà 10 milions d’euros.

La dàrsena de grans eslores del port de Vilanova i la Geltrú, que porta per nom comercial Vilanova Grand Marina, disposa de 49 amarradors per a vaixells d’entre 20 i 120 metres d’eslora. El desenvolupament d’aquesta àrea tècnica ha de ser un revulsiu econòmic per a la zona del Trajo de Garbí, amb un gran potencial per a la ciutat de Vilanova i la Geltrú. Així mateix, es millora l’oferta de serveis als superiots dins la Mediterrània i es dona un gran dinamisme econòmic al territori per la mateixa instal·lació i per les sinergies que es poden crear amb altres empreses del sector, alhora que s’atorga una gran projecció internacional per Vilanova i la costa de Barcelona.

Primera fase d’obres

El projecte constructiu de la dàrsena de grans eslores al port de Vilanova tenia prevista una àrea tècnica per ubicar el varador i els equipaments addicionals amb una superfície de 20.000 metres quadrats, però només se’n van construir 7.000. El gener de 2019, l’empresa britànica Pendennis, especialitzada en la construcció, el manteniment i la reparació de vaixells, iniciava les obres per finalitzar la construcció de l’àrea tècnica, en una primera fase, fins a assolir la superfície de 20.000 metres quadrats que hi havia prevista en el projecte inicial.

Així mateix, s’ha construït una cubeta de 15 metres d’amplada on s’ha d’instal·lar un travel-lift de 640 tones que donarà servei a superiots d’entre 50 i 55 metres d’eslora. El nou travel-lift es transportarà desmuntat per peces per via marítima des del Regne Unit, per després muntar-lo a l’àrea tècnica. Es preveu que estigui operatiu durant la primera quinzena de setembre.

5 milions per a la segona fase

La segona fase preveu dotar l’àrea tècnica dels equipaments necessaris per al seu funcionament amb tallers, un hangar i un edifici de suport a l’activitat. Aquesta segona fase, que es preveu enllestir el 2023, suposarà una nova inversió de Pendennis de 5 milions d’euros més.

Formació

L’empresa Pendennis disposa d’un programa formatiu propi amb el qual es fa una formació dual, amb disciplines lligades al sector nàutic industrial com ara, enginyeria, logística, electrònica, mecànica, fusteria i pintura, entre d’altres. Aquesta formació en el sector de les grans eslores també pot arribar a ser una sortida laboral per als joves de Vilanova i la seva àrea d’influència. De fet, l’experiència d’aquesta companyia britànica és que cada any donen feina a 10 ó 12 persones, a través dels programes formatius.

Pendennis

L’empresa Pendennis Shipyard, amb seu a Falmouth, al Regne Unit, és una de les principals drassanes del món especialitzada en la construcció, reparació i manteniment de vaixells de gran eslora. Amb les dues fases executades aquesta companyia britànica preveu invertir 15 milions d’euros a l’àrea tècnica per a grans eslores  del port de Vilanova i la Geltrú i donar treball a una cinquantena de persones.

Pendennis és el soci principal de la societat Marina Far Vilanova, empresa concessionària de la dàrsena de grans eslores del port de Vilanova i la Geltrú., a més de l’empresa catalana Copisa iniciadora del projecte constructiu d’aquesta marina. Amb la seva incorporació a la societat, aquesta empresa britànica ha desenvolupat l’àrea tècnica que estava prevista al projecte constructiu de la dàrsena per a grans eslores. L’objectiu de l’empresa britànica és ampliar la seva oferta de serveis de reparacions i manteniment de vaixells de gran eslora i fer de Vilanova un punt de referència a la Mediterrània.

 

1 d’agost de 2019           Nota de premsa