Ports de la Generalitat

Ports fa dues obres per continuar impulsant el port de Sant Carles de la Ràpita, amb una inversió de 716.000 euros

Dilluns, 25 febrer 2019

  • La urbanització del dic central ha de promoure la mobilitat dels vianants i dels vehicles, crear un passeig i una zona enjardinada i donar continuïtat a la façana marítima, amb un cost de 524.000 euros
  • El moll de l’espigó s’adequa amb el reforç de l’estructura, la reposició del paviment i la renovació de l’enllumenat per donar millor servei als pescadors, amb una inversió de 192.000 euros

Ports de la Generalitat ha iniciat el mes de febrer dues obres al port de Sant Carles de la Ràpita (Montsià) per potenciar el sector pesquer i continuar impulsant la integració del port i la ciutat amb un front marítim més permeable per als ciutadans. Els dos projectes, inclosos en el Pla d’actuacions 2018 de Ports, tenen un cost de 716.000 euros. Pel que fa a terminis d’execució, les obres de l’espigó d’arrossegament es preveuen dur a terme en dos mesos i les obres d’urbanització en sis mesos.

El gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez Comes, acompanyat de l’alcalde de Sant Carles de la Ràpita, Josep Caparrós, ha visitat aquests dilluns les dues actuacions que s’estan fent al port rapitenc per comprovar el ritme de les obres. Gómez Comes ha dit sobre aquests dos projectes que “Ports està fent un esforç econòmic de més de 700 mil euros per continuar posicionant el port de la Ràpita com a port estratègic del sud de Catalunya”.

L’alcalde de la Ràpita ha dit sobre l’execució d’aquest projecte que “significa la consecució d’un repte gràcies a la col·laboració feta entre l’Ajuntament i Ports de la Generalitat, un treball conjunt que soluciona demandes plantejades anteriorment”. “A més de la millora que comporta en matèria d’integració port-ciutat la perllongació del passeig marítim fins al costat de la llotja”, ha afegit Caparrós.

Urbanització del dic central

L’actuació comprèn el dic central, que separà la dàrsena pesquera de la nàutica popular, i el vial que delimita amb el moll de ribera nord, al costat de la dàrsena esportiva gestionada per Sant Carles Marina. El projecte té un cost de 524.000 euros i preveu un termini d’execució de sis mesos.

La reordenació urbanística del dic central té per objectiu millorar la mobilitat dels ciutadans i la circulació del trànsit rodat, amb la creació d’un itinerari principal per als vianants, un vial d’anada i tornada per als vehicles, una rotonda i una zona d’espera  al costat de la llotja per als visitants. Així mateix, al vial del costat del moll de ribera nord es crearà un nou tram de passeig i una zona enjardinada per al gaudi dels ciutadans. Joan Pere Gómez ha dit sobre l’actuació que “potenciem la permeabilitat entre el port i el nucli urbà, amb nous itineraris, zones de passeig i espais d’espera per als ciutadans perquè puguin gaudir millor del port i l’operativa pesquera”.

L’actuació ha començat amb la demolició dels paviments i de les voreres i el moviment de terres. Després, les obres continuaran amb la creació d’una rotonda al mig del dic central per redistribuir el trànsit rodat, així com amb una nova definició del vial d’anada i tornada per als vehicles. Es crearan dues voreres més amples amb noves canalitzacions de serveis d’electricitat, aigua i enllumenat públic.

A la confluència entre el passeig marítim i el moll de pescadors es crea un ampli espai per a vianants que serà una futura plaça. La nova rotonda del dic central permetrà el moviment dels vehicles que van a la llotja i els autocars de visitants.

Així mateix, la nova zona enjardinada que portarà per nom el Jardí mediterrani es fa en una zona delimitada per l’avinguda dels Alfacs i el moll de la dàrsena esportiva, com un espai jardí de passeig per als ciutadans.

Finalment, els espais es pavimentaran amb diferents tipus de paviment per distingir les superfícies, se senyalitzaran i es dotaran de mobiliari urbà i arbrat.

Remodelació del moll de l’espigó

 Les obres de millora del moll de l’espigó o moll de la pesca, on s’amarren les embarcacions d’arrossegament, suposen una inversió de 192.000 euros i un termini d’execució de dos mesos. El gerent de Ports ha explicat que tot i fer l’actuació en temporada de pesca “el moll de l’espigó no aturarà la seva activitat perquè les obres es faran per fases per tal de no interferir en l’operativa del sector pesquer”. “El nostre objectiu és potenciar l’activitat pesquera de la Ràpita, que és la més important de Catalunya en valor de venda del peix a la llotja”, ha afegit Gómez Comes.  Així, el projecte s’ha dividit en quatre trams i es preveu executar un tram cada quinze dies.

Per la seva banda, Josep Caparrós ha dit sobre l’obra de la zona de pesca que “l’actuació d’un dels braços del port pesquer millorarà la mobilitat i oferirà millors condicions als pescadors i als visitants”.

Les obres han començat amb la demolició de la part frontal de l’estructura del moll i el fresat dels paviments. A més, s’han  retirat les escales de salvament, els norais i les defenses.

L’actuació continuarà amb el reforç d’una part de l’estructura frontal del moll, la reposició del paviment a la superfície i la neteja del fons marí al costat del moll. Després, el moll s’equiparà amb nous norais i defenses per a l’amarratge d’embarcacions, fetes amb cautxú reciclat. També es col·locaran  unes escales de salvament d’acer inoxidable. A més, el moll es dotarà de dues càmeres de videovigilància amb fibra òptica per reforçar les mesures de seguretat al port. També es renovarà l’enllumenat públic amb lluminàries LED. En aquest sentit el gerent de Ports ha explicat que “l’Administració aposta per mitigar el canvi climàtic i fomentar l’estalvi energètic al port de la Ràpita i a la resta dels ports del litoral català”.


25 de febrer de 2019                  
Nota de premsa